Font:
Powiększ
A+
Pomniejsz
A-
Kolor:
Kontrast
A
Reset

Picie z butelki u dzieci w wieku przedszkolnym

Ssanie smoczka picie z butelki u dzieci w wieku przedszkolnym

 

Dziecko rodzi się z odruchem ssania. Dzięki temu szybko, sprawnie radzi sobie z pobieraniem pokarmu.

Karmienie piersią jest znaczące dla rozwoju aparatu artykulacyjnego, buduje bliską relacje z mamą. Dobrze, jeśli mama zdecyduje karmić piersią. Z różnych przyczyn podajemy dziecku mleko z butelki, stosujemy smoczki w funkcji uspokajacza.

 

W pierwszych miesiącach życie jest to zupełnie zrozumiałe i naturalne.

 

Skutki nadużywania smoczka i picie przez butelkę dzieci w wieku przedszkolnym może powodować:

 

  •  wady wymowy,

  •  niewłaściwe funkcjonowanie warg,

  •  wsuwanie języka w trakcie mowy między łuki zębowe,

  •  nawykowe otwieranie buzi,

  •  wady zgryzu,

  •  próchnicę wieku dziecięcego, czarne zęby (zaawansowana próchnica tzw butelkowa) lub przedwczesne ich wypadnięcie, towarzyszące dziecku do wieku szkolnego,
  •  parafunkcje pod postacią: ssania kciuka, części ubrań, gryzienie kredek, długopisów, obgryzanie paznokci i skórek, ssanie końcówek włosów, ssanie łańcuszków, ssanie dolnej wargi,

  •  nieprawidłowa spoczynkowa pozycja języka, utrwalanie niewłaściwego toru oddechowego (oddychanie torem ustnym, zamiast nosowym),

  •  częste występowanie chorób uszu

 

Kiedy należy definitywnie odstawić smoczek i zrezygnować z karmienia przez butelkę?

 

Opierając się o najnowszą wiedzę autorytetów takich jak: dr Mira Rządzka ,dr Marzena Machoś, neurologopedki, badające i zajmujące się tematem oddychania, połykania i odżywiania małych dzieci. Wykorzystując własne 17-letnie doświadczenie w pracy logopedy. Oraz z zaleceń Towarzystwa Laktacyjnego, mogę wywnioskować, że używanie smoczka, czy to w formie podawanego pokarmu, czy w funkcji uspokajacza powinno zakończyć się między 10 a 18 miesiącem życia dziecka.

 

Odruch ssania powinien zostać wygaszony między 1. a 2. r.ż. Prawidłowo realizowana czynność ssania usprawnia mięśnie artykulacyjne, kształtuje tor oddechowy i przygotowuje do rozwoju następnych odruchów związanych z kąsaniem, gryzieniem i żuciem. Ćwiczy i wzmacnia mięśnie szczęki oraz kształtuje prawidłowe ruchy języka niezbędne do mowy w późniejszym okresie życia.

 

Przetrwały odruch ssania lub niewłaściwie realizowana funkcja ssania, może powodować u starszych dzieci problemy z prawidłowym uszczelnieniem wargowym i słabą kontrolą mięśni przedsionka jamy ustnej zaangażowanych w mowę. Będzie wpływało na artykulację. Obserwuje się silny związek odruchu ssania z prawidłowym wzorcem przełykania i właściwą pionizacją języka.

 

Zasadnym jest stwierdzenie, że żaden przedszkolak ( nawet ten, który ma 2lata i 8 miesięcy), nie powinien pić mleka, kaszki z butelki ze smoczkiem, nie powinien również ssać smoczka. Tłumaczenie rodziców, że to jest jedyne pożywienie dziecka, wydaje się być bezzasadne. Dziecko kilkuletnie powinno mieć bogatą dietę, rozszerzana o różnego rodzaju substancje odżywcze, o różnych konsystencjach strukturach, kolorach. Tylko taki sposób odżywiania wpłynie na prawidłowy rozwój fizyczny, poznawczy. W sytuacji, gdy śniadaniem dziecka jest duża butelka mleka, kaszki, nie wpływa na chęć zjedzenia śniadania z dziećmi w przedszkolu.

 

Zdarza się tak, że niektóre dzieci maja wygurowany odruch ssania, pomimo właściwej postawy rodziców, wczesnego odstawienie smoczka, butelki ze smoczkiem, może powodować trudności. Dziecko szybko znajdzie inny przedmiot, który będzie realizował jego przetrwały odruch ssania. Wtedy warto skonsultować to z neurologopedą, terapeutą sensorycznym lub fizjoterapeutą w celu ustalenie przyczyny i wyeliminowania jej w jak najszybszym czasie. Zdrowo rozwijające się dziecko kończąc 12 miesiąc życia, nie powinno mieć już tak silnego odruchu ssania by potrzebowało smoczka czy butelkę ze smoczkiem. Te niewłaściwe nawyki wydłużają i utrwalają u dziecka nieprawidłowości, które mogą bezpośrednio wpływać na dalszy rozwój dziecka.

SMOCZKI, BUTELKI maksymalnie do 12 miesiąca życia!!!!!

 

 

 

Magdalena Kryźba

 

logopeda przedszkolny

 

glottodydaktyk, terapeuta zajęciowy, trener Biofeedback

 

źródło: http://spjezow.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=1663

 

 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024 | Powered by Quick.Cms | Webmaster by Proste strony internetowe