Font:
Powiększ
A+
Pomniejsz
A-
Kolor:
Kontrast
A
Reset

Rola muzyki klasycznej w rozwoju dziecka

„Rola muzyki klasycznej w rozwoju dzieci”

 

Świat wokół dzieci jest piękny, bogaty, a przede wszystkim ciekawy.

 

Nieporozumieniem byłoby pozbawienie dzieci czynnego w nim udziału.

 

Należy dać im możliwość doświadczania oraz podsuwać nowe zadania, by mogły one osiągać coraz wyższy stopień rozwoju.

 

Maria Montessori pisała: „najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia”.

 

Wychowanie i nauczanie jest otwieraniem najmłodszym dróg w świat, tak więc to, co zostanie w dziecku obudzone we wczesnych latach dzieciństwa, znajdzie swoje odbicie w późniejszym życiu.

 

Aby zaspokoić potrzeby dziecka i prawidłowo wspierać jego rozwój, potrzebny jest jeszcze jeden czynnik, a mianowicie atmosfera spokoju i wzajemnej życzliwości, którą możemy wytworzyć, uwrażliwiając dziecko na muzykę klasyczną. Wywiera ona ogromny wpływ na psychikę dziecka, prowadzi ku wzniosłym wartościom, kształtuje inteligencję.

 

Wbrew obawom rodziców muzyka poważna jest idealna nawet dla najmłodszych odbiorców. Kontakt z muzyką klasyczną pozytywnie stymuluje mózg i wspiera rozwój dziecka. Muzyka poważna działa uspokajająco i wyciszająco. Warto puszczać ją przedszkolakowi  przed snem, ponieważ ułatwia zasypianie.

 

Muzyka  ma szczególny wpływ na dzieci w okresie od ich urodzenia do 5-6 roku życia. Stymuluje rozwój mózgu i układu nerwowego.

 

Większość polecanej  dla dzieci do słuchania muzyki to muzyka klasyczna, ponieważ to właśnie dźwięki instrumentów potrafią tak silnie tworzyć świat dziecka, kształtować jego wyobraźnię, sposób postrzegania, zmysł estetyki, emocjonalność i wrażliwość.

 

Dla tych, którzy nie przepadają za muzyką klasyczną, pozostaje jeszcze możliwość słuchania dźwięków natury – śpiewu ptaków, szumu lasu, spadających na ziemię kropli w trakcie deszczu.

 

Mają one relaksujący wpływ na dziecko, ułatwiają maluchom zasypianie, pogłębiają oddech, zmniejszają napięcie mięśniowe.

 

Jeżeli będziemy wspierać rozwój dzieci we wczesnym dzieciństwie poprzez zaznajamianie ich z taką muzyką – uczynimy je lepszymi, szlachetniejszymi i szczęśliwszymi.

 

Na przykład Cztery pory roku Antonia Vivaldiego puszczane cichutko, jako „dodatek” do zabawy dziecka, uspokajają je i wprowadzają pozytywny nastrój.

 

Ponadto muzyka klasyczna oddziałuje na wyobraźnię dziecka i kształtuje ją.

 

Co więcej, pomaga w osiąganiu wewnętrznej harmonii.

 

Udowodniono, że muzyka Amadeusza Mozarta wpływa na poprawę stanu psychicznego dzieci.

 

Okazuje się, iż te, które jej słuchały, są bardziej radosne, spokojne, szybciej się uczą, czasem są nawet bogatsze emocjonalnie.

 

Badania wykazują, że słuchanie muzyki klasycznej we wczesnym dzieciństwie wspiera również rozwój zdolności matematycznych, poprawia i utrwala proces zapamiętywania, wspomaga czytanie oraz naukę języków obcych.

 

Dzieje się tak, ponieważ pod wpływem muzyki zwiększa się m.in. poziom serotoniny oraz neuroprzekaźników biorących udział w procesie uczenia się.

 

To, czego dziecko uczy się podczas pierwszych pięciu lat życia, tworzy podstawę dla całej późniejszej edukacji, która tradycyjnie rozpoczyna się wraz z przekroczeniem progu przedszkolnej czy szkolnej „zerówki”.

 

Im wcześniej dziecko uzyska tę podstawę, tym więcej skorzysta z późniejszej edukacji i odwrotnie – im później tego dokona, tym gorsze będą dalsze efekty.

 

Platon powiedział, że

 

           „Muzyka to dusza wszechświata, skrzydła umysłu, lot wyobraźni i wszelkie życie”.

 

I choć grecki filozof stwierdził to wieki temu, to trudno dziś się z nim nie zgodzić. Muzyka wpisana jest w świat. Mówi się, że łagodzi obyczaje.

 

Niesie też ze sobą emocje, wspomnienia, zabawę, relaks. 

 

W obecnym świecie, gdzie wiele dzieci jest bombardowane całą masą bodźców z telewizorów, komputerów, tabletów i telefonów, subtelne piękno muzyki to prawdziwy skarb.

 

Dajmy naszym pociechom szansę na jego odkrycie, uczestnicząc we wspólnej zabawie.

 

                             Polecam serię „Klasyka dla smyka”

 

W skład kolekcji wchodzą płyty z utworami takich kompozytorów jak: 

 

Piotr Czajkowski, Antonio Vivaldi, Johann Strauss, Fryderyk Chopin, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Bethoven, Jan Sebastian Bach oraz Kołysanki, Balet i Zabawa z Klasyką.

 

Na każdym albumie usłyszmy najbardziej znane dzieła każdego z tych kompozytorów, wykonane przez międzynarodowe sławy sceny klasycznej. Seria ta zawiera także kompozycje, które świetnie nadają się do zabawy dla starszych dzieci. Przy pięknych walczykach Straussa chociażby, można śmiało tańczyć, skakać i świetnie się bawić.

 

"Klasyka dla smyka" to seria, która nadaje się zarówno dla najmłodszych melomanów, jak również stanowi wartości edukacyjne i zaproszenie do świata klasyki dla starszych dzieci. Piękna i kolorowa poligrafia zachęca nawet najbardziej wybrednego, małego słuchacza i jego Rodziców, do sięgnięcia po te płyty.

 

 

 

 źródło:

https://pn-pinokio.przedszkola.net.pl/artykuly-do-rodzicow/

https://przedszkoleakademickie.pl/strefa-rodzica/przepisnik2/

 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024 | Powered by Quick.Cms | Webmaster by Proste strony internetowe