Jesteśmy w III etapie programu "Szkoła z klasą 2.0"
Miło mi poinformować, że zaliczyliśmy pozytywnie etap II programu „Szkoły z klasą 2.0” przed nami jeszcze dwa etapy. W chwili obecnej przechodzimy do etapu 3.
Co się działo w drugim etapie realizacji programu?
II etap programu „Szkoły z klasą 2.0” (razem z członkami zespołu) zaczęliśmy od dokładnej obserwacji uczniów podczas lekcji oraz przerw. Rozmawialiśmy w pokoju nauczycielskim z nauczycielami, jakie problemy się pojawiają, jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa w szkole.
Razem z członkami zespołu podjęliśmy decyzję o bliższym
zaznajomieniu się z tematem:
- Jak się czują uczniowie podczas przerw. Czy czują się bezpiecznie.
- W którym miejscu lubią spędzać czas
- Czy są miejsca, których starają się unikać.
Podczas kolejnego spotkania razem z członkami zespołu wybraliśmy narzędzia do diagnozy uczniów.
-Dla klas I-III zaplanowaliśmy zajęcia plastyczne, które zostałyby przeprowadzone przez wychowawców na temat: „Bezpieczeństwo w mojej szkole”.
-Dla klas III-V zaplanowaliśmy diagnozę, która zostałaby przeprowadzona za pomocą narzędzia - kupon ewaluacyjny.
-Dla klas VI-VII zaplanowaliśmy diagnozę, która zostałaby przeprowadzona z użyciem narzędzia - pocztówki
Po zaplanowaniu działań przeszliśmy do realizacji. Przygotowaliśmy kupon ewaluacyjny i pocztówkę.
W grudniu przeprowadzono diagnozę metodą – pocztówki.
Jakie było zdziwienie w klasach III-V, że ankieta jest przeprowadzona za pomocą małej karteczki z jednym pytaniem, gdzie należy wybrać odpowiedź tak lub nie i przerwać karteczkę w miejscu przy odpowiedniej odpowiedzi bez użycia długopisu, ponieważ każda ankieta każdemu z nas kojarzy się z dużą ilością pytań, na które trzeba udzielić odpowiedzi.
Diagnoza w klasach III-V- narzędzie badawcze - Kupon Ewaluacyjny.
Pytanie brzmiało:
Czy podczas przerw w szkole czujesz się bezpiecznie?
-tak
-nie
Uzyskana odpowiedź to:
Tak -77% uczniów
Nie-23% uczniów.
Diagnoza w klasach VI-VII -narzędzie badawcze- pocztówka
I również w tej grupie było wielkie zdziwienie. Uczniowie pierwszy raz spotkali się z takim narzędziem badania diagnozującego.
Na pocztówce znalazły się dwa pytania:
1. Podczas przerw w szkole, w którym miejscu najchętniej spędzasz czas i dlaczego?
Odpowiedzi były następujące:
-pod klasą, gdzie będę miał lekcje - 7%
-na korytarzu, bo jest dużo miejsca, więc można pogadać; na parterze szkoły, bo tu lubię spędzać czas – 21%
-wszędzie lubię spędzać czas, bo mam kolegów – 3%
-przy szafkach obok toalety, bo jest cicho i przydałaby się kanapa – 10%
-łazienka szkolna, jest tam cicho i panuje spokój, na przerwie jest okropnie głośno i boli głowa; bo jest fajnie, można pogadać na osobności – 31%
-na hali sportowej podczas dużej przerwy ,bo można pograć w piłkę lub siatkówkę, do wyboru są różne gry – 31%.
1. Podczas przerw w szkole są miejsca, których starasz się unikać, dlaczego?
Odpowiedzi uczniów:
-biblioteki szkolnej- 7%
-nie ma takich miejsc w szkole – 52%
- wejście do szkoły – 3%
- toaleta, bo można dostać uwagę, – 21%
-korytarz ,bo jest za głośno; dzieci biegają ;obok młodszych klas – 14%
- pokoju nauczycielskiego – 4%
- klasy – 10%
Wnioski z przeprowadzonych badań
Uczniowie klas I-III świetnie wiedzą, co znaczy szkoła bezpieczna, choć
nie zawsze umieją swoją wiedzę wykorzystać w praktyce.
77% uczniów czuje się bezpiecznie podczas przerw w szkole.
31% uczniów chce spędzać czas przerwy w toalecie, ponieważ tam jest cicho i można spokojnie porozmawiać.
31% uczniów podczas dużej przerwy uwielbia ją spędzać na hali sportowej, uprawiając różne dyscypliny sportu.
52% uczniów uważa, że w szkole nie ma miejsc, których unikają, czują się dobrze w każdym miejscu.
Po dokładnej analizie ułożyliśmy cel dla naszej szkoły:
Nauczyciele i uczniowie dbają o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne podczas przerw, aby można było ten czas spędzić w miłej atmosferze, na rozmowach, zabawach oraz bez stwarzania niebezpiecznych sytuacji między uczniami.
Zabieramy się więc do realizacji 3 etapu projektu!