ERASMUS + "Learning from the Past to Face the Future..."
Zakończenie projektu Learning from the Past to Face the Future realizowanego z ramienia programu Erasmus+ w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Mykanowie
W latach 2018 – 2020 Zespół Szkolno – Przedszkolny w Mykanowie koordynował realizację międzynarodowego projektu „Learning from the Past to Face the Future: Cultural Heritage in Contrast with Modern Society” finansowanego w ramach programu edukacyjnego Unii Europejskiej Erasmus+. Były to dwa lata wytężonej pracy dla wszystkich uczniów i nauczycieli zaangażowanych w działania projektowe.
Nasza placówka, będąca jednocześnie autorem wniosku aplikacyjnego oraz koordynatorem całego przedsięwzięcia współpracowała z krajami partnerskimi pochodzącymi z różnych stron Europy. Były to szkoły z: Grecji, Hiszpanii, Holandii i Łotwy. Treści działań projektowych dotyczyły bardzo istotnej tematyki, jaką jest dziedzictwo kulturowe Europy.
Treści edukacyjne realizowane w projekcie
Rok 2018, w którym to rozpoczynaliśmy nasze działania, został ogłoszony Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego. Celem tej akcji było zachęcenie Europejczyków do odkrywania swojego dziedzictwa i angażowania się w jego ponowne przeżywanie. Sloganem roku 2018 było: “Our heritage: where the past meets the future”. My, partnerzy w projekcie uczyniliśmy to tematem przewodnim naszej dwuletniej współpracy. Celebrowaliśmy różnorodność kulturową Europy na poziomach: narodowym, regionalnym i lokalnym. Wartości nieco odsunięte na boczny tor w dzisiejszej edukacji, takie jak historia, kultura, sztuka i tradycja znów nabrały znaczenia i stały się istotne dla uczniów.
Wartym podkreślenia faktem jest, iż cała współpraca w projekcie odbywała się w języku angielskim. Dzięki temu uczniowie mogli doświadczyć prawdziwej potrzeby używania tego języka obcego i doskonalenia swoich umiejętności w praktyce.
Podsumowanie działań
Najistotniejszymi i najbardziej wyczekiwanymi elementami projektu były zagraniczne wyjazdy organizowane dla uczniów zaangażowanych w jego realizację. Nasza szkoła wzięła udział w 3 międzynarodowych wymianach. Odbyły się one w Holandii, Grecji i na Łotwie. Do szkół partnerskich udało nam się wysłać 15 uczniów i 6 nauczycieli. W trakcie wyjazdów uczniowie mieszkali w domach rodzin goszczących, brali udział w zajęciach w szkołach partnerskich oraz realizowali bardzo bogate programy zwiedzania najsłynniejszych miejsc w każdym z krajów. Niestety, z powodu wybuchu pandemii byliśmy zmuszeni do rezygnacji z wyjazdu do szkoły hiszpańskiej oraz rewizyty wszystkich uczestników w naszej placówce w Mykanowie. Pomimo przeszkód, projekt udało nam się zakończyć drogą współpracy wirtualnej.
Ponadto, uczestnicząc w takim przedsięwzięciu, szkoła miała możliwość skorzystania z funduszy europejskiego programu Erasmus+ nie tylko na zagraniczne wyjazdy, ale również na wzbogacenie zaplecza biurowego, edukacyjnego i multimedialnego. Dzięki tym funduszom doposażono klasy między innymi w tablice i ekrany multimedialne, laptopy, radiomagnetofony, projektory, stosowne oprogramowania oraz materiały do pracy biurowej. Dodatkowo, dofinansowano udział uczniów szkoły podstawowej w 3 wycieczkach krajoznawczych.
Pomimo trudności w realizacji działań projektowych spowodowanych wybuchem pandemii, udało nam się zrealizować założone cele. Bogatsi o nowe doświadczenia na pewno nie spoczniemy na laurach, a wręcz przeciwnie, w dalszym ciągu będziemy angażować naszą społeczność szkolną w projekty współpracy europejskiej.
Wszystkich zainteresowanych informacjami o projekcie i dokonaniami uczestników zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: http://www.lpff.erasmus.mykanow.edu.pl/ podsumowującej dwuletnią współpracę.
Opracowała Malwina Pruciak
Scrapbook
Szkoła z Łotwy przygotowała scrapbook obrazujący bardzo szczegółowo wszystkie prace projektowe na przestrzeni dwóch lat współpracy w ramach projektu Learning from the past to face the future 2018-2020.
Mobilność wirtualna w Polsce - 15 października - dzień czwarty
Mobilność wirtualna - dzień czwarty - o Szwecji słów kilka.
Początkowo projekt 'Learning from the past to face the future' został zatwierdzony do realizacji nie tylko dla Łotwy, Hiszpanii, Grecji, Holandii i Polski, ale także dla Szwecji. Szwedzka szkoła Atlas Skolan Linkoping niestety musiała zrezygnować z udziału.
W myśl zasad narzuconych przez Narodową Agencję, nadzorującą przebieg projektów Europejskich, nie pomijamy tego kraju w naszych działaniach projektowych. Dowodem tego są prezentacje przygotowane przez szkoły partnerskie.
np materiał przygotowany przez uczniów ze szkoły podstawowej w Korydallos w Grecji
https://www.youtube.com/watch?v=UANsn7UdIGo...
Mobilność wirtualna - Polska, Mykanów, 14 października- dzień trzeci
Środa 14 października 2020 – trochę historii
Każda ze szkół przygotowała osie czasu swojej ojczyzny. Możemy teraz zapoznać się z przeszłością każdego z krajów, sprawdzić jakie momenty w swojej historii uważają za ważne, porównać wydarzenia dziejące się w podobnym okresie. Czy w tym samym czasie przyszło nam zmierzyć się z czymś wspaniałym i wielkim czy może przerażającym lub smutnym.
Polska
https://www.timetoast.com/timelines/2306218
Grecja
https://my.visme.co/view/010qyyk1-greek-history-en
Hiszpania – każdy z uczniów przygotował swoją oś czasu.
Nuria Cortés Lorenzo:
https://venngage.net/ps/p7Ly686y50U/retro-internet-and-technology-timeline
María Navarro Galán:
https://www.tiki-toki.com/timeline/entry/1504103/History-of-Spain/
(follow the instructions to see it properly, really impressed with this one :))
Paola Fernández Poyatos:
https://venngage.net/ps/pu80AZ3n58/history-of-spain
Carmen Mena Expósito:
https://venngage.net/ps/IX1k6AxHVf8/a-timeline-of-the-history-of-spain
Lorena Viñas Moreno:
https://venngage.net/ps/mMbZjLDKqU/history-of-spain
Antonio Jesús Herrador Gallego:
https://www.timetoast.com/timelines/2366186
Raúl Mármol Calzado:
https://my.visme.co/view/pvgongn4-spain-s-history
Francisco García del Castillo:
https://www.timetoast.com/timelines/2368191
Łotwa – odrębny plik jpg
Holandia - odrębny plik pdf
Mobilność wirtualna - Polska, Mykanów, 13 października- dzień 2.
Wtorek 13 października 2020 – Trochę informacji o Polsce
Wizyty gości Erasmus+ to zawsze okazja do wycieczek krajoznawczych lub tematycznych. W czasie pobytu w kraju partnerskim goście powinni poszerzyć swoją wiedzę o jego tradycjach, kulturze i historii.
Skoro dostępna jest tylko zdalna forma wizyty wciąż można przedstawić gościom miejsca szczególne tyle, że wirtualnie.
Prezentacje przekazane i zamieszczone na oficjalnej stronie projektu
http://www.lpff.erasmus.mykanow.edu.pl/5th-mobility...
oraz projektowej stronie e-Twinning zostały wykonane przez uczniów ubiegłorocznej klasy 8 pod kierownictwem ówczesnego organizatora i koordynatora projektu - pani Malwiny Pruciak.
Obecnie uczniowie ci są już absolwentami naszej szkoły. Nie możemy spotkać się z nimi osobiście, ale przez te prezentacje chcieliby pokazać gościom to, co ich zdaniem warto zobaczyć w Polsce. W bliższej i dalszej okolicy naszej szkoły. To miejsca, które my sami często odwiedzamy i darzymy dużym sentymentem. W swoich prezentacjach m.in. Olek, Łukasz, Wiktor zabierają naszych gości na wirtualny spacer, pokazują nasze miejsce na ziemi.
Folder o nas Czestochowa i okolice Kraków Łódź Warszawa
Mobilność wirtualna w Polsce 12 października - dzień pierwszy
Obejrzyjcie proszę nasze krótkie prezentacje z aplikacji Quik. Prezentują szkołę i najbliższą szkole okolicę. Zdjęcia wykonano przy różnych okazjach (także w czasie gdy nie było ograniczeń zdrowotnych). Część materiału została nagrana w sobotę 3 października z uczniami klasy szóstej którzy bardzo aktywnie i chętnie uczestniczą w zajęciach Szkolnego Kołą Erasmus.
Wirtualna mobilność – Witajcie w naszej szkole https://gopro.com/v/WyXVZXNbwkg8n
W Mykanowie -https://gopro.com/v/4y0wO6baDy0Rn
Dlaczego stworzyliśmy taki projekt?
Learning from the Past to Face the Future: Cultural Heritage in Contrast with Modern Society.
Rok 2018 został ogłoszony Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego. Dlatego też celebrowaliśmy różnorodność kulturową Europy na poziomach: narodowym, regionalnym i lokalnym. Celem tej akcji było zachęcenie większej ilości ludzi do odkrywania europejskiego dziedzictwa i angażowania się w jego ponowne przeżywanie. Sloganem roku 2018 było: “Our heritage: where the past meets the future”. My, partnerzy w projekcie zapragnęliśmy uczynić to tematem przewodnim naszej współpracy. Dziedzictwo narodowe na uniwersalną wartość dla nas: jednostek, wspólnot i społeczeństw. W trakcie trwania naszego projektu będziemy szukać sposobów na uczczenie go i zachowanie od zapomnienia. Dla naszego kraju rok ten był również czasem na świętowanie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Fakt ten nie pozostał beż wpływu na kształt projektu.
Informacje o projekcie
Kolejna edycja europejskiego programu Erasmus+ w naszej szkole
“Learning from the Past to Face the Future: Cultural Heritage in Contrast with Modern Society.” Jest to projekt międzynarodowy organizowany z ramienia programu Erasmus+, a finansowany z funduszy Unii Europejskiej. Tworzymy go wspólnie ze szkołami partnerskimi z krajów takich jak: Grecja, Hiszpania, Holandia i Łotwa. Nasza szkoła jest autorem i koordynatorem całości przedsięwzięcia. Czas trwania projektu to lata 2018-2020. Uczestnictwo w nim jest dla naszej wyróżnieniem na skalę krajową. Z niecierpliwością czekamy na pierwszą wymianę uczniów, która odbędzie się już w marcu tego roku miejscowości Naaldwijk w Holandii.
Przygotowania do realizacji projektu ruszyły!
W styczniu 2019 roku uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Mykanowie na dobre rozpoczęli realizację międzynarodowego projektu „Learning from the Past to Face the Future: Cultural Heritage in Contrast with Modern Society” współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Po wielomiesięcznych przygotowaniach i skrupulatnym sprawdzeniu przez urzędników Agencji Narodowych Programu Erasmus+ placówka koordynująca z Gminy Mykanów wraz z europejskimi szkołami partnerskimi może zacząć wspólne działania.
Spotkanie koordynatorów projektu miało właśnie miejsce w naszej szkole. W dniach 16.– 17. stycznia bieżącego roku mieliśmy przyjemność gościć nauczycieli zarządzających projektem pochodzących z najróżniejszych stron Europy, z: Grecji, Hiszpanii, Holandii i Łotwy. Na spotkaniu dokonano podziału obowiązków pomiędzy szkołami, zaplanowano sposoby działań projektowych na najbliższe miesiące, a także zagraniczne wyjazdy uczniów do europejskich szkół. Treści działań projektowych dotyczą bardzo istotnej tematyki, jaką jest dziedzictwo kulturowe Europy i propagowanie jego istoty wśród europejskiej młodzieży szkolnej.
Projekt „Learning from the Past to Face the Future” programu Erasmus+ przyniesie uczniom wiele korzyści. Rozwiną swoje kompetencje językowe i multimedialne. Będą mieli możliwość sprawdzenia znajomości języka angielskiego w praktyce oraz nieustanne szlifowanie go. Otworzą się na inne kultury, tradycje i rozszerzą swój światopogląd. Zdobędą nowe doświadczenia i wzbogacą swoją osobowość, ponieważ jak powszechnie wiadomo, podróże kształcą.