Zakończenie projektu Learning from the Past to Face the Future realizowanego z ramienia programu Erasmus+ w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Mykanowie
W latach 2018 – 2020 Zespół Szkolno – Przedszkolny w Mykanowie koordynował realizację międzynarodowego projektu „Learning from the Past to Face the Future: Cultural Heritage in Contrast with Modern Society” finansowanego w ramach programu edukacyjnego Unii Europejskiej Erasmus+. Były to dwa lata wytężonej pracy dla wszystkich uczniów i nauczycieli zaangażowanych w działania projektowe.
Nasza placówka, będąca jednocześnie autorem wniosku aplikacyjnego oraz koordynatorem całego przedsięwzięcia współpracowała z krajami partnerskimi pochodzącymi z różnych stron Europy. Były to szkoły z: Grecji, Hiszpanii, Holandii i Łotwy. Treści działań projektowych dotyczyły bardzo istotnej tematyki, jaką jest dziedzictwo kulturowe Europy.
Treści edukacyjne realizowane w projekcie
Rok 2018, w którym to rozpoczynaliśmy nasze działania, został ogłoszony Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego. Celem tej akcji było zachęcenie Europejczyków do odkrywania swojego dziedzictwa i angażowania się w jego ponowne przeżywanie. Sloganem roku 2018 było: “Our heritage: where the past meets the future”. My, partnerzy w projekcie uczyniliśmy to tematem przewodnim naszej dwuletniej współpracy. Celebrowaliśmy różnorodność kulturową Europy na poziomach: narodowym, regionalnym i lokalnym. Wartości nieco odsunięte na boczny tor w dzisiejszej edukacji, takie jak historia, kultura, sztuka i tradycja znów nabrały znaczenia i stały się istotne dla uczniów.
Wartym podkreślenia faktem jest, iż cała współpraca w projekcie odbywała się w języku angielskim. Dzięki temu uczniowie mogli doświadczyć prawdziwej potrzeby używania tego języka obcego i doskonalenia swoich umiejętności w praktyce.
Podsumowanie działań
Najistotniejszymi i najbardziej wyczekiwanymi elementami projektu były zagraniczne wyjazdy organizowane dla uczniów zaangażowanych w jego realizację. Nasza szkoła wzięła udział w 3 międzynarodowych wymianach. Odbyły się one w Holandii, Grecji i na Łotwie. Do szkół partnerskich udało nam się wysłać 15 uczniów i 6 nauczycieli. W trakcie wyjazdów uczniowie mieszkali w domach rodzin goszczących, brali udział w zajęciach w szkołach partnerskich oraz realizowali bardzo bogate programy zwiedzania najsłynniejszych miejsc w każdym z krajów. Niestety, z powodu wybuchu pandemii byliśmy zmuszeni do rezygnacji z wyjazdu do szkoły hiszpańskiej oraz rewizyty wszystkich uczestników w naszej placówce w Mykanowie. Pomimo przeszkód, projekt udało nam się zakończyć drogą współpracy wirtualnej.
Ponadto, uczestnicząc w takim przedsięwzięciu, szkoła miała możliwość skorzystania z funduszy europejskiego programu Erasmus+ nie tylko na zagraniczne wyjazdy, ale również na wzbogacenie zaplecza biurowego, edukacyjnego i multimedialnego. Dzięki tym funduszom doposażono klasy między innymi w tablice i ekrany multimedialne, laptopy, radiomagnetofony, projektory, stosowne oprogramowania oraz materiały do pracy biurowej. Dodatkowo, dofinansowano udział uczniów szkoły podstawowej w 3 wycieczkach krajoznawczych.
Pomimo trudności w realizacji działań projektowych spowodowanych wybuchem pandemii, udało nam się zrealizować założone cele. Bogatsi o nowe doświadczenia na pewno nie spoczniemy na laurach, a wręcz przeciwnie, w dalszym ciągu będziemy angażować naszą społeczność szkolną w projekty współpracy europejskiej.
Wszystkich zainteresowanych informacjami o projekcie i dokonaniami uczestników zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: http://www.lpff.erasmus.mykanow.edu.pl/ podsumowującej dwuletnią współpracę.
Opracowała Malwina Pruciak