Wizyta szkoleniowa w Hiszpanii. Projekt Erasmus+ KA101.
W ramach realizacji projektu "Development of Key Competences Guarantee of Students Educational Success" finansowanego z funduszy europejskich programu Erasmus+ trzy nauczycielki języków obcych w dniach 13. - 17.01.2020r. odwiedziły partnerską szkołę w Hiszpanii. Panie: Malwina Pruciak, Katarzyna Mszyca i Marta Wrona spędziły tydzień w Humanitas Bilingual School znajdującej się w Torrejon de Adroz na przedmieściach Madrytu. Wizyta była znakomitą okazją do zapoznania się z hiszpańskim systemem edukacji oraz poszerzenia wiedzy zawodowej i podniesienia umiejętności.
Humanitas Bilingual to placówka dwujęzyczna składająca się z przedszkola, szkoły podstawowej oraz oddziałów przygotowujących do kontynuacji nauki w liceum. Uczęszczają tam dzieci i młodzież w wieku od 3 do 16 lat. Na każdym etapie edukacyjnym ponad 60% zajęć lekcyjnych prowadzone jest w języku angielskim. Na uwagę zasługuje szerokie zastosowanie pracy metodą projektu. Uczniowie na każdym etapie edukacyjnym oraz na każdym przedmiocie realizują zadania projektowe, samodzielnie bądź z pomocą nauczycieli i mentorów. Jest to element obowiązkowy, włączony w proces nauczania. Ponadto, szkoła jest świetnie wyposażona, a wszyscy uczniowie klas starszych wyposażeni są w tablety zastępujące im tradycyjne podręczniki.
Program wizyty partnerskiej był bardzo dobrze przygotowany. Miałyśmy możliwość obserwowania zajęć prowadzonych w języku angielskim we wszystkich grupach wiekowych, na których poznałyśmy wiele inspirujących sposobów na nowatorskie przekazywanie wiedzy i motywowanie uczniów do nauki. Odbyłyśmy także rozmowę z dyrektorem szkoły oraz spotkania robocze z nauczycielami różnych przedmiotów. Podczas spotkań i rozmów poruszane były różne kwestie związane z metodami i technikami nauczania, a także różnicami pomiędzy polskim a hiszpańskim systemem edukacji.
Dzięki dogodnej lokalizacji szkoły, w okolicy Madrytu, popołudnia mogłyśmy spędzać na zwiedzaniu hiszpańskiej stolicy. Najciekawszymi miejscami, które udało nam się zobaczyć w tym krótkim czasie były Pałac Królewski, Retiro Park z Pałacem Kryształowym oraz Gran Via, czyli najsłynniejsza ulica Madrytu.
Udział w projekcie był niezwykle motywującym i inspirującym doświadczeniem, zmuszającym do refleksji i analizy własnego warsztatu pracy a także pogłębienia zrozumienia międzykulturowego.
Planowana jest kontynuacja współpracy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mykanowie z placówką hiszpańską. W 2021 roku odbędzie się następny wyjazd angażujący kolejnych chętnych do współpracy nauczycieli. Docelowo, obie szkoły zainteresowane są zacieśnieniem współpracy i organizacją wymian uczniowskich w nadchodzących latach